۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

ده سال حبس برای دو نفر در یک روز: طارق عزیز در عراق، عماد بهاور در ایران

دو روز قبل، در یک روز دو حکم زندان ده ساله در صدر خبرها قرار گرفت: یکی در ایران و یکی در کشور همسایه، عراق. یک دادگاه در عراق، یکی در ایران، که هر دو هم نام اسلام را دارند؛ یکی به طارق عزیز ده سال حکم زندان می‌دهد و دیگری، به عماد بهاور. باید پرسید شباهت طارق عزیز با عماد بهاور جز در حکم‌شان، در چیست؟

طارق عزیز کیست؛

معاون دیکتاتور سابق عراق که در ۲۸ آوریل ۱۹۳۸ میلادی در روستای تل کیف از توابع استان موصل از پدر و مادری مسیحی متولد شد. نام اصلی‌اش حنا میخائیل است. او به دلیل وفاداری اش به آرمان‌های پان عربیسم و ناسیونالیسم عربی به مدارج عالی حکومتی و حزبی قابل توجهی دست یافت. طارق عزیز تنها فرد مسیحی حاضر در حلقه نزدیکان صدام بود که در دهه هفتاد میلادی در سمت وزیر اطلاع رسانی، به عنوان وزیر خارجه و نیز به عنوان معاون صدام فعالیت می کرد. عزیز در سال های جنگ تحمیلی ایران شرکتی فعال داشته و به عنوان پل ارتباطی رژیم بعثی و آمریکا جهت تامین سلاح های کشتار جمعی شناخته می شد. طارق عزیز ۷۴ ساله در آوریل ۲۰۰۳ و پس از سقوط نظام صدام تسلیم نظامیان آمریکایی شد و در زندان آمریکایی کروبر در غرب بغداد زندانی شد، اما سرانجام به همراه ۲۶ مسئول عراقی تحویل مقامات عراقی در زندان الکاظمیه داده شد. با پیگری های احزاب شیعی طارق عزیز ۷۴ ساله در ۲۶ اکتبر سال جاری به خاطر بیرون راندن شیعیان کرد تبار عراق در سال های ۱۹۸۰ در زمان حکومت سابق عراق و دستور کشتار کردها در زمان جنگ ایران و عراق، به اعدام محکوم شد. با این حال، به خاطر تلاش های وکلای وی، شورای ریاست جمهوری این کشور آن را تایید نکرد. جلال طالبانی رییس جمهور عراق در رسانه‌ها اعلام کرد که هیچ‌گاه برای مسیحیان و افراد سالخورده حکم اعدام را امضا نخواهد کرد. به همین خاطر او به تازگی به ده سال حبس محکوم شده که از جلال طالبانی درخواست عفو هم کرده است.

البته این‌ها نکات مطرح شده و بارز این شخصیت است. حزب بعث عراق اسلحه‌های مخصوصی داشتند که معروف به طارق عزیز بود و طلاکوب عکس صدام را روی دسته‌ی این اسلحه‌ها حک کرده بودند. گفته می‌شود که این اسلحه از فکرهای طارق عزیز بوده است. اون معاون صدام بوده و در کشتارها و جنایات صدام دخیل بوده؛ و دادگاه اسلامی عراق، هم‌پیمان ایران، کشوری که هنوز در تب و تاب سرنگونی صدام است و شور و هیجان، او را تنها به تحمل ده سال زندان محکوم کرده است!

عماد بهاور کیست؛

هنوز سی‌سالش نشده، جوان است و آرمان‌خواه. مسئول شاخه جوانان حزب نهضت آزادی است و عضو و دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران. در جریانات انتخابات دهم ریاست جمهوری جزو هسته‌ی مرکزی دعوت از خاتمی و پویش حمایت از خاتمی و موسوی – موج سوم – بود. قبل از انتخابات دستگیر شد، بعد آزاد شد و بعد از انتخابات باز هم دستگیر شد؛ به جرم اقدام علیه امنیت ملی!

تنها همین. نه نامش بر اسلحه‌ای‌ست، نه کسی را کشته و فرمان قتل داده، نه معاون صدام بوده، نه ژنرال بوده و نه… تنها آزادی‌خواه و عضو یک حزب رسمی و سابقه‌دار بوده: نهضت آزادی! تنها شباهت این دو در حکم‌شان است. طارق عزیز و امثال او خون امثال بهاور را در جنگ هشت ساله ریختند و حالا حکومت ایران رفتاری شبیه‌تر به طارق عزیز ها از خود نشان می‌دهد. نیازی به نتیجه‌گیری نیست و مقایسه، بهتر است بماند برای مخاطب.

طارق عزیز به ده سال زندان محکوم شده، عماد بهاور نیز به ده سال! هر دو از سوی دادگاه های مدعی اسلام. یکی در ایران، یکی در عراق. هر دو از سمت حکومت شیعه، یکی در ایران بعد از سی‌سال انقلاب، یکی در عراق بعد از کمتر از دو سال به روی کار آمدن دولت مستقل. حکم اعدام طارق عزیز به همت وکیلش در دستگاه قضایی عراق به ده سال نزول پیدا کرد و حکم عماد بهاور از روز اول بازجویی به همت بازجویش صادر شده بود و بعد از گذشت این همه مدت، همان حکم هم به نام قاضی و با امضای او اعلام شد. حال آیا از وکیل در دستگاه قضایی به ظاهر اسلامی ایران، کاری بر می‌آید؟ بعید می‌دانم!

منبع: ندای سبز آزادی


share this: facebook

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر