۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

فریده غیرت: دادگاه تجدید نظر به لایحه دفاعیه عماد بهاور هیچ توجهی نداشت

جرس: در پی تایید حکم ده سال حبس تعزیری و ده سال محرومیت از فعالیت در احزاب، رسانه ها و فضای مجازی برای عماد بهاور، رییس شاخه جوانان نهضت آزادی، فریده غیرت، وکیل این فعال ملی – مذهبی اظهار می دارد که "دادگاه بدوی و تجدید نظر به هیچ عنوان به استنادات لایحه وکالت توجه نکرده و دادگاه تجدید نظر عینا همان حکم دادگاه بدوی را تایید کرده است."

این وکیل مدافع، همچنین تاریخ دادگاه دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل زندانیِ نهضت آزادی را ۲۹ دیماه اعلام کرد.

به گزارش سامانه خبری – تحلیلی کلمه، فریده غیرت وکیل مدافع عماد بهاور، درباره موکل خود که به دلیل عضویت در نهضت آزادی و آنچه دادگاه تبلیغ علیه نظام دانسته، به ده سال حبس و ده سال محرومیت از فعالیت اجتماعی محکوم شده می گوید "خانواده بهاور پیشتر گفته بودند که بازجوی پرونده در همان ماههای اولیه بازداشت خبر داده بود که بهاور را ده سال زندان خواهد کرد، این گفته بازجو البته از سوی قاضی صلواتی عینا اجرا شد."

فریده غیرت که همزمان وکالت جعفر پناهی، سینماگر جنبش سبز را نیز بر عهده دارد، به سوالات کلمه پیرامون موکلین خود و همچنین دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی که ماههاست بلاتکلیف در بازداشت به سر می برد، پاسخ داده است:

دادگاه تجدیدنظر حکم آقای بهاور را تایید کرده است. چرا هیچگونه تقلیلی در رای دادگاه بدوی اعمال نشده است؟

بله متاسفانه و برخلاف انتظار ما دادگاه تجدیدنظر عینا حکم ده سال حبس تعزیری و ده سال محرویت از هرگونه فعالیت سیاسی و مطبوعاتی و حضور در فضای مجازی را برای ایشان تایید کرده است.

من پرونده را تعقیب کردم و مرحله بدوی رای گرفتیم و لایحه مفصل و مستدلی داشتم که انتظار داشتم مورد توجه قضات تجدید نظر قرار بگیرد اما متاسفانه خیلی سریع و عجولانه وارد بررسی شد و خیلی سریع رای را گرفتم و عینا تایید کردند و استدلال من و دفاعیات بنده را وارد ندانستند.

استدلالهای شما چه طور بود و حکم را چگونه ارزیابی می کنید؟

اول من آن اتهامات رابه متهم وارد نمی دانم و به همین دلیل هم از ایشان دفاع کردم و در دفاعی که کردم هیچ یک از اتهامات را متوجه ایشان نمی دانستم و مبری بودند و بعد هم این مجازاتی که تعیین شده خیلی سنگین است و علاوه بر مجازات عادی مجازات تتمیمی هم در نظر گرفته شده که آن هم سنگین است ومن واقعا انتظار داشتم که در دادگاه تجدید نظر مورد لطف و تجدید نظر قرار بگیرند که نشد و عینا تعیین شد.

اتهامات آقای بهاور جلسه با نهضت آزادی و عضویت در این حزب بود از آنجا که نهضت آزادی در هیچ دادگاهی غیر قانونی اعلام نشده استدلال شما چه بود؟

من در دادگاه گفتم که حکمی مبنی برانحلال نهضت آزادی در هیچ یک از مراجع قضایی صادر نشده و به سران آن هم ابلاغ نشده است . البته دادگاه هم مستندی در اینباره داشته که در دادگاهی چنین حکمی صادر شده است . اما حکم قطعی در اینباره صادر نشده و هیچ کدام از سران حزب هم از این حکم اطلاعی نداشتند. دوم اینکه اتهام عضویت در نهضت آزادی را به گونه ای مطرح کرده و جزو گروههایی دانستند که طبق ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی که هدفشان بر اندازی است. در حالی که با اطلاعاتی که من کسب کردم و تجربه ای که به ما نشان می دهد ،نهضت آزادی هیچ گاه هدف براندازی نداشته است و این حزب بارها اعلام کرده به قانون اساسی پایبند هستند. بااین حال این حزب مشمول این ماده نبوده و نباید این مجازات برای آنها در نظر گرفته شود. اما به خاطر عضویت آقای بهاور در نهضت آزادی چهار سال زندان در نظر گرفته اند و برای اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام ۵ سال و یکسال برای ایشان در نظر گرفته اند و ده سال هم ممنوعیت از فعالیت های اجتماعی و عضویت در احزاب و دسترسی به فضای مجازی را در نظر گرفتند.

هم اکنون وضعیت آقای بهاور به چه ترتیب خواهد بود ؟

من آرزو می کنم که انشا الله موافقت بکنند به مرخصی بیایند چون از اسفند ماه در زندان هستند. و حکم را هم لابد می خواهند اجرا بکنند.

درخواست اعاده دادرسی نکرده اید؟

هنوز اعاده دادرسی نکرده ایم . چون معمولا این درخواست پذیرفته نمی شود. البته ما تلاش می کنیم که شاید مطرح بکنیم و امیدواریم از این راه بتوانیم نتیجه ای بگیریم .

شما به جز وکیل آقای بهاور وکالت آقای دکتر یزدی را هم بر عهده دارید ؟

من از دوسال پیش وکالتی از ایشان را دارم ولی دادگاه وکالت آقای دادخواه را پذیرفتند.

در حال حاضر گفته می شود که دکتر یزدی در خانه امن به سر می برند ، تعریف خانه امن در قانون چیست ؟

من در قانون تعریفی درباره خانه امن ندیدم و تعریفی در اینباره نشده است . زندان داریم که تحت نظارت مقامات مربوطه و قوه قضاییه است . واقعیت این است که خانه امن از لحاظ قانونی تعریفی ندارد.

بعد از چهار ماه بازداشت دکتر یزدی آیا تاریخی برای محاکمه ایشان تعیین شده است؟

تاریخ دادگاه ایشان اول روز ۱۶ آذر بود که تغییر کرد . ۲۹ دیماه هم روز محاکمه ایشان است.

آیا آقای دادخواه توانستند با ایشان ملاقاتی داشته باشند؟

ظاهرا آقای دادخواه یک ملاقات توانسته اند داشته باشد .

شما وکالت آقای جعفر پناهی را هم برعهده دارید. درباره آخرین وضعیت پرونده ایشان بفرمایید؟

در ارتباط با پرونده آقای جعفر پناهی که دیروز آخرین مهلت تجدید نظر خواهی بود که من لایحه تجدید نظر را به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تقدیم کردم و آن هم می رود تا نوبت تعیین و رسیدگی شود.

استنادات شما در باره پرونده آقای پناهی چه طور بود فکر می کنیدمورد توجه قاضی قرار بگیرد؟

من آرزو دارم که اینگونه شود. ما وکلا وقتی پرونده ای را بر عهده می گیریم کار خودمان را می کنیم و با اعتقادی که به وظیفه ای که بر عهده ماست و وظیفه دفاع ، کار خودمان رامی کنیم و از مواد قانونی و از تمام فضای قانونی استفاده می کنیم تا بتوانیم برای متهم تخفیف بگیریم و توجه بدهیم که مجازاتی متوجه ایشان نیست . من تلاشم در این جهت است .

شرایط دادرسی را چگونه می بینید و نوع احکامی که صادر می شود و میزان حبس ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

الان احکامی که از دادگاه انقلاب صادر می شود، قضات در صدور احکام شدت عمل به خرج می دهند .

اینکه شنیده می شود قضات خاصی فقط در مورد پرونده های سیاسی محاکمه می کنند و شعبات دیگر از پذیرفتن پرونده های سیاسی منع شده اند درست است ؟

این تقسیم کاری است که در دادگاه انقلاب صورت گرفته و در حال حاضر سه شعبه ۲۶ و ۲٨ و ۱۵ . معمول این است که پرونده های امنیتی که عنوان امنیتی به آن داده اند و پرونده متهمان سیاسی را در این شعبه ها بررسی می کنند.


share this: facebook

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر